Motor tour 2024

Motortrip Zuid Engeland en de Cotswolds (juni 2024)

Dag 1, donderdag 13 juni
We rijden vandaag, over de snelweg, vanuit Purmerend. De eerste stop is noodzakelijk om te tanken en ‘een bakkie’ te doen. We doen dit op de E17 nabij Gent. De DFDS ferry die ons naar Dover zal brengen.En dan rap door naar de DFDS boot die ons naar Dover zal brengen. We kunnen gelukkig direct aan boord en achteraf blijkt dat, volgens onze reservering, een boot te vroeg. Eenmaal in Dover – Engeland dus – aangekomen hoeven we nog maar een stukje van circa 60 km te rijden naar onze eerste overnachting. Dat blijkt het nette hotel River Haven – met vier sterren – in het plaatsje Rye te zijn. Na in het havenstadje Rye even wat rondgelopen te hebben het diner gebruikt in een klein Mexicaans restaurant.
Vandaag totaal toch nog z’n 410 km gereden.

Dag 2, vrijdag 14 juni
Ton voor de pier in Brighton.Na een heerlijk ontbijt met zalm in hotel River Haven en met een zonnetje erbij, klaar voor vertrek. Klein oponthoud gehad omdat ik de sleutel van mijn schijf slot niet kom vinden. Het eerste stuk brengt ons naar Brighton at Sea. Zoals het een goed toerist betaamd zijn we uiteraard de Brighton Palace pier even op geweest. Maar niet te lang we moeten door (:-)). Een late lunch houden we in een typisch Engelse pub in het plaatsje Storrington, een plaatsje in het district Horsham in West Sussex. Net buiten het plaatje Salisbury vinden we ons diner en onze overnachting in hotel The Old Mill. Wat een prachtig historisch gebouw met een verhaal.
Vandaag totaal 240 km gereden.

Heerlijk ontbijt, toast met gerookte zalm en roerei.

Dag 3, zaterdag 15 juni
Het goede houdt niet op, ook vandaag weer zalm bij het ontbijt. Regenkleding aangetrokken, toch wel zwaar bewolkt en dus kans op regen. Na het aanschouwen van een weekend traditie van enkele locals om vlak voor het hotel te gaan zwemmen – nou ja zwemmen, meer poedelen – vertrekken wij toch vrijwel direct na het ontbijt. Ik dacht dat het Jurassic Park heette, maar vandaag rijden we de Jurassic Coast, een deel van de zuidkust van Engeland die op de werelderfgoedlijst staat. We zijn toch in de buurt, dus ook maar even langs “Stonehenge”. Stonehenge in volle glorie (eigen foto). Je moet er geweest zijn.Een ferme stortbui van ongeveer 5 minuten hield ons even op en dus tijd gemaakt voor een ‘hapje en drankje’. Maar dit niet eerder dan eerst even een halve een liter drank (olie) voor mijn R1250GS erin – laten – gooien. Regenpakken uit en weer verder volgens de ons, via de navigatiesystemen, opgegeven route. Al snel vinden we aan de B3165 in Swyre ons nachtverblijf namelijk Westley B&B. We overnachten en ontbijten alleen in deze B&B. Om iets te eten moeten we – op advies van de gastheer – eerst via een fraai wandelpad door een park – The River Lim Path – binnendoor in het dorp Lyme Regis aan de kust zien te komen.
Vandaag totaal – weer – slechts 190 km gereden.

Dag 4, zondag 16 juni
Kaartje met de ligging van het Dartmoor National Park.Voor vandaag staat er weer een relatief korte rit op het programma. We rijden dwars door Dartmoor National Park en houden een tussenstop in Tavistock. De brandstoftank van de Honda van Henk raakt behoorlijk leeg, dus ik maar even vooruit om een benzine station te vinden. Na een paar honderd meter krijg ik al een tank station in zicht. Snel terug Henk ophalen en tanken. Motoren op de stoep geparkeerd en op naar koffie/thee met wat lekkers. Na deze stop weer ‘de baan op’ richting het Sportsmans Valley Hotel, direct in de beurt van Liskeard waar we de nacht zullen doorbrengen. Vandaag echter geen avond eten in dit hotel (zondagsrust van de kok). Gelukkig mochten we en konden we wel aansluiten bij de BBQ die vanuit het hotel werd verzorgd voor de locals.
Vandaag totaal wederom – slechts – 170 km gereden.

Dag 5, maandag 17 juni
Vertrek vanuit Sportsman Valley Hotel. Eerste stop is in een pittoresk vissersdorp, Charlestown al waar we overheerlijke Scones hebben gegeten die als “cream tea” op de menukaart waren vermeld.Uitzicht over Lizard Point in Cornwall. Via Lizard Point (zie afbeelding rechts) bereiken we het vissersplaatsje Porthleven. Eind bestemming voor vandaag is B&B Glenleigh in Marazion alwaar we ons, op de boulevard direct aan de kust, tegoed doen aan Fish & Chips in een Thais restaurant (wie verzint dat). Het getijde eiland St. Michael’s Mount ligt pal voor ons en lijkt een kopie van Mont Saint Michel aan de Franse kust. Vandaag 150 km gereden.
Het getijde eiland St. Michael’s Mount pal voor de kust van Marazion.

Dag 6, dinsdag 18 juni
Na vertrek vanuit B&B Glenleigh al vrij snel de eerste stop op ‘Lands End’. Onze Garmin navigatiesystemen geven aan dat we om half twaalf op eind bestemming zijn. Dat zal toch toch niet waar zijn, toch? In herberg The Gurnards Head stoppen we voor koffie/thee met natuurlijk weer wat lekkers. We vervolgen onze weg en komen aan in St. Ives, foto’s maken en door. Nu geeft de navigatie aan dat we om kwart voor twaalf arriveren, maar dat zal toch echt wel fout zijn, toch? B&B Loggans Lodge in Hayle. De B&B met net iets te veel grint op de parkeerplaats voor de motoren.Helaas, we rijden St. Ives uit en binnen het kwartier zijn we op onze eind bestemming van vandaag in Hayle. We zijn toch vroeg dus eerst maar even naar de tegenover ons B&B gelegen Lidl om een biertje te kopen. B&B ‘Loggans Lodge‘ in Hayle blijkt een prachtige en zeker prettige B&B te zijn met – helaas – toch wel iets te veel kiezels op de parkeerplaats. Ook hier geen eetgelegenheid dicht in de buurt, dus maar weer een wandeling van een klein half uur naar een lokale pub voor overheerlijk ‘pub food’. Vandaag wederom slechts 125 km gereden.

Dag 7, woensdag 19 juni
Het standbeeld van King Arthur Tintagel Cornwall.Na vertrek vanuit Hayle gaan we noordwaarts langs de Cornwall kust. Eerste stop is dus weer in een vissersdorpje. We vervolgen onze weg met een afdaling van 25%, dit was best wel onverwacht in deze omgeving. Weer even naar een tankstation zoeken, maar nu redelijk snel gevonden. Motoren geparkeerd op een parkeerterrein in het dorp en ons tegoed gedaan aan een kleine versnapering. Net buiten het dorp bevind zich ‘Arthur Castle’ toch net iets te ver voor ons om te lopen, mede doordat de temperatuur aardig aan het oplopen is. Even voor vier uur komen we in Restaurant Brendon Arms in Bude waar wij heerlijk gegeten hebben.Bude aan bij Upton Cross Guest House waar we de nacht zullen doorbrengen. Upton Cross Guest House blijkt – en dan zeg ik het netjes – een wat ‘out dated’ gastenverblijf. Na een wandeling van ongeveer twintig minuten vinden we in Bude het, door de B&B beheerder, geadviseerde restaurant. Daar wel weer prima gegeten. Vandaag ongeveer 170 km gereden.

Dag 8, Zo'n typisch straatje in Clovelly. Dus feitelijk echt wel interessant om dit dorpje te bezoeken.donderdag 20 juni
Vandaag verlaten we de streek Cornwall en rijden het graafschap Devon binnen. Na een aantal kilometers komen we aan in Clovelly, een geheel authentiek en dus autovrij Engels dorp wat nu wordt ‘bewaard’ als een soort openluchtmuseum. Een van de top attracties van deze streek. Om het dorp te bezichtigen moet dus entree worden betaald en wij, als cultuurbarbaren, hadden dat er natuurlijk niet voor over. Kaartje van het gebied nabij Croyde.Door naar Croyde waar we onverhoopt weer een flink stuk terug moesten rijden ten gevolge van een wegafsluiting. We stoppen nog even bij een surfstrand om de benen te strekken. Opeens hoor ik in het Nederlands, we weten niet wat op dat monument staat. Ik had het net gelezen en kon het deze Nederlandse toeristen even haarfijn vertellen. Ik bleef nog even kletsen en Henk vroeg zich af waar blijft hij nou. Toch wel weer de nodige bochtige wegen en in een haarspeltbocht ligt er een motorrijder met duo passagier op de grond. Hulp werd al door anderen geboden en gelukkig was de schade aan mens en materiaal beperkt.
In Lynmouth stoppen we voor thee/koffie met – uiteraard – weer wat lekkers. Weer een The Windmill In in West Quantock.wegafsluiting wat maakt dat wij deze dag ongeveer 70 km meer hebben moeten rijden dan de geplande route. Wel mooi op tijd voor de wedstrijd Denemarken – Engeland komen we aan bij de Windmill Inn in West Quantoxhead. Die avond gezellig, in het hotel, met de locals gekeken naar die wetstrijd. Vandaag 272 km gereden.

Dag 9, vrijdag 21 juli
Vandaag rijden we naar de Cotswolds en voordat we onze eerste stop maken rijden we langs Glastonbury waar een paar dagen later een groot – internationaal bekend – openluchtmuziekfestival zal plaatsvinden. Cotswolds.De eerste stop is in het plaatsje Wells. We rijden verder door het prachtige landschap en stoppen bij Infusion Tea Room vlak voor het plaatsje Calne waar een paar dagen later ook een groot motortreffen, van ongeveer 800 tot 900 motoren, zal plaatsvinden. Van een ouder echtpaar kregen we spontaan een slaapplaats aangeboden om dit treffen te kunnen bijwonen. Niet aangenomen hoor. Met de Cotswolds in zicht nog even tanken in Lechlade en een klein stukje terug gereden naar een drinkgelegenheid aan het water waar we een paar kilometers eerder voorbij gereden waren. Het water blijkt de rivier de Theems te zijn. De Theems was hier echter nog niet meer dan een klein beekje. Chequers In in Winey.Eind bestemming voor vandaag is Hotel Chequers Inn in Witney alwaar we twee nachten zullen verblijven. Vandaag 196 km gereden.

Dag 10, zaterdag 22 juli
Vandaag geen koffers inpakken en gaan voor een rondje Cotswolds. Op mijn navigatie een vlaggetje (vlaggetje is ook lekker) gemist waardoor ik door de navigatie steeds werd teruggestuurd, maar vandaag met Henk voorop is dat probleem ook opgelost. Koffie/thee stop met wat lekker (flatjack) in Lean en Bean in het pittoreske Broadway. Vlak na ons vertrek een motor kledingzaak gezien dus op de terugweg maar even naar binnen. Alle motorkleding blijkt in deze winkel toch wat duurder te zijn dan in Nederland. Dus bleef het bij ‘alleen kijken’. Voor de wat oudere onder ons. BRUM bestaat dus echt en staat nu in dit prachtige museum.Nu is het wel erg vroeg in de middag en om nu al naar het hotel te gaan hebben we ook geen zin. We besluiten om middenin de Cotswolds het Motor/Automuseum in Burton on the water te bezoeken. Een erg leuk klein museum vol met nostalgie. Een echte aanrader. Vandaag totaal toch wel gelukkig weer zo’n 239 km gereden.

Dag 11, zondag 23 juli
Vandaag geen mooie wegen binnendoor, maar snelweg richting Dover. Vlakbij ons vertrek punt ligt Oxford, dus we besluiten om dat maar even te gaan bekijken. Het centrum hebben we niet goed kunnen vinden, dus de snelweg opgezocht en om London heen gereden. Tijd genoeg, dus nu toch maar weer snelweg vermijden aangezet. In het plaatsje Ditton lunchen we in Papa’s Barn, een typisch Fish and Chips restaurant. In Dover aangekomen snel het voor ons gereserveerde Hotel opgezocht. Dover zoals Google Maps dit aangeeft.De logies met ontbijt reservering was gedaan bij het Best Western Premier een zeer net tent waar wij een kamer krijgen met zeezicht en meeuwen op het balkon. Eerst even – om te wennen – een lekker biertje bij een strandtent alvorens we ‘down town’ Dover bezoeken. In een pub een biertje gedronken en daarna heerlijk gegeten in een Turks restaurant. Tijd om te gaan slapen. Vandaag totaal 260 km gereden.

Dag 12, maandag 24 juli
Veel te vroeg wakker en Henk hoort niets. Een misthoorn begint al vroeg in de ochtend geluid te maken, tijd om naar huis te gaan. Alle voorgaande dagen konden we ontbijt bestellen en vandaag voor het eerst deze vakantie een echt zeer compleet ontbijt buffet. Met de motor op de boot.Na een klein ritje van ongeveer 5 minuten zijn we bij de boot. Op de boot zet ik mijn horloge alvast een uur verder. Na een drukke overtocht, veel schoolkinderen aan boord, rijden we even over enen in de middag van de boot af en Frankrijk binnen. Met een tussenstop ter hoogte van Gent zijn we ’s middags om 5 uur weer thuis. Super vakantie in het bijzonder mooie Engeland. Vandaag 255 km gereden en totaal deze vakantie dus totaal 2877 km.Overzichtje van de gereden route in 2024.

Tot volgend jaar. Ton W (auteur).

Hieronder nog zo maar wat indrukken van onze reis.