Dag 1, dinsdag 17 september 2019
ToHeRe (afkorting van Ton, Henk & René) wordt ToHe voor 5 dagen, een bonusrit. Normaal vertrekken we gezamenlijk vanuit Purmerend maar voor deze rit een kleine wijziging. Net gepensioneerde Henk en nog steeds leergierig had een cursus in Harderwijk. Deze cursus duurde tot ongeveer 4 uur, dus spreken we af rond 5 uur bij BP tankstation Duiven, even voorbij Arnhem. Ikzelf neem de tijd en vertrek iets te vroeg vanuit Purmerend terwijl Henk vanuit Harderwijk naar Duiven rijdt. Tijd voor een tussenstop bij van der Valk hotel Arnhem. Het weekend voor vertrek hebben we beide een app geïnstalleerd om te zien waar de ander is, maar helaas werkt alleen bij stilstaan en niet tijdens het rijden. Rond de afgesproken tijd ontmoeten we elkaar en via de snelweg rijden we richting Keulen alwaar we stoppen om iets te eten. We besluiten vrij snel een slaapplaats te zoeken en vinden die even voorbij Keulen bij een Serways hotel aan de snelweg. Helaas geen bar in het hotel dus maar een paar biertjes gekocht bij het tankstation en genuttigd tijdens de wedstrijd Ajax- Lille (3-0).
Dag 2, woensdag 18 september 2019
Na eerst goed te hebben ontbeten vertrekken we rond half negen voor 2 uur snelweg rijden. Tijdens de tankstop en een bakkie zetten we de navigatie voor de laatste 400 km op ‘snelweg vermijden’. Keurig op tijd komen we om half 7 aan in Berwang, Oostenrijk. Wij sluiten aan bij de groep MEMO – wat staat voor ‘Motor Enthousiasten Monnickendam en Omstreken‘ – van zo’n. 20 personen en blijken de laatste te zijn. Tijd voor een biertje en een hapje eten. Ik wist niet dat het nog bestond maar in het toch wel gedateerd hotel staat op de kamer nog een telefoon met draaischijf, bedden zijn goed, dus ons hoor je niet klagen. Tijd om te gaan slapen en de wekker op half acht gezet.
Dag 3, donderdag 19 september 2019
We sluiten om 8 uur aan bij een prima verzorgd ontbijt buffet. Rond half 10 vertrekken we voor de rit. Beetje koud maar droog en prima te doen. We rijden op mooie bochtige wegen en nemen een flink aantal haarspeldbochten alvorens we stoppen voor de lunch. Een prachtige locatie met weids uitzicht. Vandaag een route van 270 km gereden.
Dag 4, vrijdag 20 september
Afgelopen nacht hebben we nachtvorst meegemaakt en bij vertrek moest eerst het zadel ijsvrij gemaakt worden. Het dorp Berwang ligt op 1336 meter hoogte en vanuit het hotel rijden we richting dal en al snel loopt de temperatuur op. Henk en ik hebben besloten om een eigen rit te rijden terwijl de rest naar Italië rijdt. Eenmaal in het dal aangekomen besluiten we richting Innsbruck te rijden. Na even te hebben gereden komen we in de buurt van het vliegveld wat voor mij weer bekend terrein is. We vervolgen de 171 en aan de rand van Innsbruck besluiten we bij Mc Donalds koffie/theestop te houden. We rijden de 171 tot aan het begin van het Zillertal en steken de snelweg over richting Duitsland. Lunchstop langs de Achensee. Via Garmisch-Partenkirchen rijden we weer richting Berwang. In Lermoos stoppen we nog even voor een versnapering. Wat natuurlijk niet mag ontbreken is apfelstrudel waar we ons op een terras in het zonnetje tegoed aan doen.
Dag 5, zaterdag 21 september
Ipv. met de groep nog een dag mee te rijden hebben wij besloten om alvast huiswaarts te rijden. Navigatie weer op ‘snelwegen vermijden’ en karren maar. Erg snel gaat het niet. Twee uur verder en pas 80 kilometers gereden dan maar de snelweg op en kilometers maken. Dit gaat zo voorspoedig dat we besluiten om in een keer door te rijden naar Purmerend. Ter hoogte van Dusseldorf wordt aangegeven verkeer richting Arnhem de 46 te rijden vanwege een volledige wegafsluiting. Vlak voor Oberhausen opnieuw dezelfde mededeling maar nu wordt de 42 genoemd. Eenmaal op de 42 mocht je het verder zelf uitzoeken, geen enkele informatie wordt meer gegeven. We besluiten voorbij Oberhausen weer de snelweg op te zoeken. Eenmaal op de snelweg lijkt er niets meer aan de hand. Vlak voor de Nederlandse grens komen we pas de afzetting tegen en worden binnendoor omgeleid om 30 kilometer vóór Arnhem voor de snelweg op te draaien. Klok slaat half negen toen wij weer veilig thuis waren. Weer een ervaring rijker en een paar fantastische dagen gehad. Memo en Henk bedankt.
Ton.
Naar: ‘Motor tour 2018’ Ga hier terug naar ‘verslag motor tour 2019’ Naar: ‘Motor tour 2021’